25/7/13

Passaparaula Científic

Imatge de google
Per ajudar a millorar el vocabulari de ciències i passar-s'ho bé tot i,  jugant a una variant del joc de Passaparaula. Aquesta activitat ajudarà a repassar i entendre els conceptes científics, aprendre'n de nous, i familiaritzar-se amb les definicions i exemples de les diferents propostes. A més, és molt divertit!
Material:
  •     Targetes ( poden ser de diferents colors, cartolines , post-it...)
  •     Llapis o bolígraf
  •     Paper
  •     Llibre de ciències
  •     Rellotge o cronòmetre
Preparació:
  1. Utilitzarem les targetes de colors per crear les cartes del joc. 
  2. A cada fitxa o targeta s' hi escriurà la paraula, la definició, i les paraules que no es poden dir. Tot al mateix costat de la targeta. 
  3. Crearem 15 cartes similars usant les fitxes i el  llibre de ciències. Utilitzarem el glossari i escriurem una paraula amb la seva definició a cada carta, i pensarem i escriurem dues paraules lògiques a l' apartat de paraules que no es poden dir.
    Aquestes són les cartes que utilitzarem en el torn de llegir.
-Com es juga?

  1. Feu grups o equips. Ajusteu el rellotge o cronòmetre a 30 segons.  
  2. Primer s'ha de triar una carta de la pila de l' equip contrari.  
  3. Aquesta carta o targeta serà llegida per un membre de l' equip contrari.No pot simplement llegir la definició, sinó que ho ha de fer sense mencionar cap de les paraules de la columna "No diguis ...". 
  4. Si endevina correctament el concepte abans que s'acabi el temps, s'obté 1 punt. Si s'utilitza un dels "no diguis ..."  o la mateixa paraula es descompta 1 punt. 
  5. Exemple de targeta: Paraula: fricció Definició: La força de resistència que s'oposa al moviment entre els objectesNo diguis: força, s'oposa a Exemple de Joc: Es podria dir: demorarà les coses, es produeix entre els pneumàtics i la carretera, hi ha menys d'això quan hi ha gel al terre, la resistència de l'aire és un tipus d'aquest, etc.
  6. Si s' endevina la paraula a la primera passa el torn al següent equip.
  7. Continueu jugant fins que un equip arriba a 10 punts.
Formació dels equips: és aconsellable grups de 3-4 membres. Cada membre ha de poder triar el concepte que més entengui ( es poden ajudar també, és més aviat un treball col·laboratiu!!).


Exemple de conceptes i paraules clau:
 Paraula                   Definició                                                   No diguis ...
. àtom                         la  partícula més petita que té un element               partícula, element
. asteroide                objecte petit i rocós que orbita al voltant del Sol          orbita,  sol
. baròmetre               instrument que mesura la pressió atmosfèrica            pressió, instrument

Variants:

Es pot determinar els continguts per materies: química, física,... o fer-ho en general, tot i marcant els diferents continguts per colors, per exemple: física de color groc, química, de color verd, astronomia, de color blau,... i que cada membre pugui triar el tema .
Objectiu del joc:  1. Treballar en equip
2. Reforçar i interioritzar conceptes científics.
3. Aprendre a categoritzar.
4.Aprofundir en la comprensió, lògica i habilitats lingüístiques.
5. Acceptar les normes del joc i respectar als companys/es.
6. Gaudir mentre s' aprèn. 


Aquest recurs ( modificat en alguns aspectes) l' he tret d' una proposta feta per la Lori Stewart.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...