31/10/13

Què cremarà abans una bossa plena o una de buida??

Imatge de google
Darrer pati científic d' octubre abans de la Castanyada. L' experiència que hem dut a terme pot servir per a amenitzar de forma científica una festa com la d' aquesta nit.
La qüestió ha estat què cremaria abans si una bossa de plàstic buida o una de plena. És una experiència que ja havíem realitzat en algun altre curs, però aquesta vegada hi hem afegit més incògnites.
 Material:
  • 3 bosses de plàstic ( mireu que no estiguin foradades)
  • Aigua
  • Pinces de fusta de laboratori
  • Un encenedor o espelma
Hipòtesis:
-Què passarà si cremem una bossa buida? s' encendrà, sortiran moltes flames,....
-Què passa si l' omplim d' aire? Petarà!!!!
-Què passarà si l' omplim d' aigua? es foradarà i l' aigua caurà, no es cremarà perquè l' aigua és freda, i si és calenta??,  es cremarà i petarà.
Procediment: 
  1. Amb una bossa de plàstic buida, unes pinces per a agafar-la ( mesures de seguretat) i una espelma encesa passem a cremar-la. Veiem que de flames no en surten però el plàstic es va reduint ( es va fonent)
  2. Amb una bossa de plàstic i l' omplim amb aire ( l' inflem com un globus), passem a cremar-la igual que l' anterior. Veiem que el plàstic es fon però no peta.
  3. Amb una bossa de plàstic plena d' aigua fem el mateix que els passos anteriors però aquesta vegada demanem voluntaris per a posar-se sota la bossa protegits amb tovalloles. Veiem que no passa res. La bossa no es crema, ni es forada tan sols queda ennegrida per la flama!!!
Conclusions:
 L' aigua no permet que s' arribi al grau de combustió que es necessita per a cremar el plàstic.
Combustió d' una bossa on PhotoPeach

Moviments de la Terra

Moviment de Rotació


Moviment de Translació

30/10/13

Obsequis al Museu

Seguim rebent quantitat d' obsequis pel nostre museu. Són increïbles les aportacions que ens feu. Estem pensant en buscar un altre espai més idoni i ampli per a tenir ben exposat i classificat tot el material que ens aporteu!!!!
 Les darreres aportacions han estat

Pau i Marc: niu de Merla                 Manel: mineral       
Lucas: agagròpila de mussol i coberta d' espines d' eriçó.

Damunt la taula principal de l' aula de ciències em van deixant més cosetes amb els noms dels/les col·laboradors/es. Poc a poc ho anirem exposant i etiquetant com cal!!

28/10/13

Participació al fòrum de la XESC

El passat 22 d' octubre representants de l' escola ( 4 alumnes i una mestra) varen participar a la trobada d' escoles verdes per la sostenibilitat. Aquesta trobada va tractar l' intercanvi d' experiències sobre accions que duem a terme els centres i que siguin d' alguna manera transformadores del territori. Alumnes per una banda i mestres per a l' altra varen treballar en petits grups per a millorar les nostres tasques. Aquí teniu un petit reportatge fotogràfic d' alguns moments així, com un vídeo de la televisió d' hospitalet on hi apareix el Martí (company de 5è) en el comiat oficial del fòrum. 
 

15/10/13

Reporters i reporteres del bloc

imatge de google
Aquest és el segon curs que els nostres alumnes participen directament en el bloc.
L' alumnat de 3r a 6è s' organitzen per a repartir-se el càrrec de reporters i reporteres. La seva funció és redactar i captar fotogràficament algunes de les experiències que duen a terme a l' aula de ciències. Les seves funcions es divideixen en dues fases:
  1. Durant l' experimentació realitzen fotografies del què fan.
  2. Els dies convinguts ( dilluns per cicle superior i dimarts per cicle mig) a l' hora del pati assisteixen a l' aula de ciències a escriure els posts corresponents amb la supervisió de la coordinadora de ciències.
L' entrada de sota és la primera que realitzen aquest curs. Cal felicitar-los per la tasca que realitzen, les ganes que hi posen i el tempsque hi dediquen. Bona feina noies i nois!!!

Els 3 estats de la matèria

Amb Maizena
Material:
  • Aigua
  • Maizena
  • Recipient fons
  • Got de vidre 
  • Cullera 
-Què hem fet:
Hem   barrejat aigua   amb     maizena  dins un pot.
Ho  hem   remenat  i   hem abocat la pasta en un recipient.

-Què ha passat:
La  barreja    s' ha  endurit aparentment. Ha quedat una mena de pasta blanca.
La pasta a l' apretar-la fort sembla molt dura; però si hi posem el dit  dins i a poc a poc, és líquida.
-Per què ha passat:
Perquè les mol·lècules al colpejar-les s' ordenen molt ràpidament i fan com una barrera.
Costa molt formar una bola amb la mà, s' ha de fer molt ràpid.
Juguem amb maizena on PhotoPeach

Estats de l' aigua
Material:
  • Aigua
  • Un cassó
  • Fogonet elèctric
  • 3 vasos de precipitats.
  • 1 glaçonera
  • Congelador
-Què hem fet:
  1. Hem bullit l' aigua en un cassó.
  2. Hem posat aigua en una glaçonera i l' hem portat a la Mati ( cuinera).
-Què ha passat:
  1. Al bullir, l' aigua s' ha anat evaporant. sortia molt vapor.
  2. Hem posat aigua freda en un vas, l' aigua calenta a l' altre i en aquest vas el vidre s' ha entel·lat.
  3. Hem anat a buscar la glaçonera i l' aigua s' havia congelat. Hem posat glaçons al tercer vas.
-Per què ha passat: 
Hem aconseguit els tres estats de l' aigua: 
líquid amb l' aigua freda, gasós al bullir-la i sòlid al congelar-la.




Iratxe-Ginebra-Pol-Mar-Biel-Jan de 3r

7/10/13

II Fòrum d' Escoles Verdes

La XESC (Xarxa d'Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya) organitza  Fòrums per facilitar l'intercanvi d'experiències entre el professorat i l'alumnat dels centres educatius, crear un marc que permeti el contacte personal entre els participants i afavorir la creació de xarxes territorials d'intercanvi. El gran nombre de centres participants fa necessari crear uns fòrums d'intercanvi territorialitzats.
Enguany s'organitzen 13 Fòrums a Catalunya, i el nostre, el del Baix Llobregat i Barcelonés, tindrà lloc al Centre Cultural la Bòbila de l' Hospitalet de Llobregat.

El 22 d'octubre 4 alumnes de cicle superior ( Biel A, Martí H de 5èA i Roc L., Pol M de 5èB) i una mestra ( Assumpta C.) de l' escola presentaran al II Fòrum de la XESC una activitat realitzada sobre ACCIONS TRANSFORMADORES DEL TERRITORI, i que està relacionada  amb el nostre Pla d'acció d'Escola verda.
El què ens cal fer és:
  • Preparar una acció relacionada amb l’entorn proper. Només preparar bé l'explicació i amb el suport d'alguna fotografia impresa; en aquest cas serà sobre l' Hort Solidari.

 Aquí podeu veure el programa general provisional del Fòrum.

6/10/13

Tasques a l' hort

Els de tercer i P-4 ja han plantat!! Tercer: enciams de fulla de roure, trocadero,.... ; els de P-4: bròquil, cols i col-i-flors. La resta de nivells aniran plantant o sembrant al seu moment i amb l' ajut inestimable del Ramon. Enguany tenim un altre objectiu a banda de recol·lectar i  aprendre. Estem convençuts i convençudes que des de l' escola i amb totes les famílies, podem ajudar i promoure petits canvis en la nostra societat; canvis que, des de la raó, i, des de la recerca d' una societat més justa i solidària podem aconseguir formar persones que pensin en les persones. La manera que hem trobat de fer-ho és acordant, amb una carta de compromís entre l' escola i l' associació per la solidaritat del poble, l' aportació de bona part de la nostra collita al banc d' aliments del poble. 















Muda de serp

El Martí ens ha portat la muda d' una serp que va trobar en una platja de Menorca, us imagineu el viatge que ha hagut de fer??? Moltes gràcies, Martí!!

Pintura comestible

El segon dia dels patis científics hem tingut ple!!!! Aquesta vegada hem el·laborat pintura casolana i comestible ( no per a menjar però si ens la posem a la boca no passa res!!!) Ha estat una mica bogeria però hi hem posat ganes i ho hem aconseguit!! 
Material:
  •  2 vasos de precipitats de farina de blat ( Maizena)
  • 1 vas de precipitats d' aigua freda 
  • 4 1/2 de vasos d' aigua calenta. 
  • Fogonets
  • Colorants alimentaris. 
Procediment: 
  1. Barregem la farina amb l' aigua freda fins a tenir una mescla compacte. Incorporem l' aigua calenta poc a poc, barrejant contínuament. S' ha de continuar així fins a obtenir una massa líquida. 
  2. Separar la mescla en flascons o vasos i incorporar els colorants ( una mica de massa a cada flascó  i amb elscolorants barrejats podem obtenir una bona paleta de colors). Cal barrejar bé i ja ho tenim!!
  3. Si la mescla ens queda molt líquida, com ens ha passat, cal afegir més farina o bé calentar-ho i anar remenant. 
A la propera sessió acabarem de fer la paleta de colors i s' ho podran endur a casa. Els resultats finals els mostrarem el proper dijous!!




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...