23/11/14

Lacasitos, màgia i ciència

P-3 i P-4 també han gaudit de la setmana de la ciència. P-3 ha après la diferència entre la Màgia i la Ciència. La Màgia no s' explica i es necessita el Nas Màgic per fer-la; la Ciència té explicació, i podem saber amb ella com funcionen les coses. En aquest cas hem descobert la força dels imants. Amb ells podem pescar clips i fer moure boles de metall, en canvi a la fusta no s' hi enganxen!!!

P-4 ha descobert que amb els Lacasitos també es pot pintar, però de forma efímera. Col·locant-los en aigua els colors es van separant del caramel però no es barregen. En remenar amb el dit els colors s' uneixen i formen un de blanquinós!!!







 

22/11/14

Reflexió-Refracció


La Jana, la Leire i la Gina ens expliquen i demostren en aquest vídeo les propietats de la reflexió i la refracció. Molt bona feina noies!!

Globus, Ou, Gel i Sal

Comencem a penjar els vídeos de les experiències de 5è. Amb material molt casolà, les nostres companyes  ens han fet, als dos grups de primer, dues demostracions molt curioses.
1rA: Globus i ou 

1rB El Fil

Ens enllacen!

Estem enllaçats  com a recurs educatiu dins la categoria ciències naturals en el webmix de bibliodigital que trobareu en el bloc d' activitats per llegir ( cliqueu les imatges).



21/11/14

Fira de la Ciència

Per acabar la setmana de la ciència ho fem amb la demostració de tots els experiments preparats per l' alumnat de cinquè. En total 16 paradetes ben distribuïdes a la pista de l' escola i formant totes elles la nostra Fira de la Ciència'14.
Experiments de tot tipus, tots molt ben explicats i demostrats. El primer torn de visita ha estat pels de cicle infantil i inicial; el segon per cicle mig i superior.
Felicito amb molt d' orgull a tot l' alumnat de cinquè i a les seves mestres perles explicacions tan ben preparades i tota l' organització.
Aquí teniu un petit recull... 

20/11/14

Pasta de dents d' elefant


El pati científic d' avui l' hem dedicat a la química, concretament a la pasta de dents d' elefant. Aquesta experiència ja l' havíem dut a terme fa temps. Enguany, però li hem afegit un element més: el llevat. 
Material
  • Aigua oxigenada de volum 110 ( només es troba en llocs de productes de perruqueria)
  • Unes gotes de sabó líquid.
  • Colorant, si es vol.
  • Llevat.
  • Iodur de Potasi com a catalitzador.
  • Provetes
  • Cullereta.
  • Guants i ulleres de protecció.
Procediment
  1. En una proveta hi aboquem uns 20-30ml d' aigua oxigenada.
  2. Tot seguit unes gotes de sabó.
  3. Colorant, a voluntat.
  4. Una culleredeta de iodur de potasi.
  5. En una altra demostració hi hem afegit el llevat, el qual fa que l' escuma sigui més sorprenent!!
-Què passa?
Ràpidament es crea una reacció on se separa l' oxigen de l' aigua amb l' ajut del catalitzador. Aquest oxígen surt en forma d' escuma espessa. A més hi podem observar una reacció exotèrmica, ja que s' eleva la temperatura de forma sobtada!!

17/11/14

Barreja matemàtica?

Aquest matí 3r ha encetat la setmana de la ciència amb un experiment ( demostració) d' una barreja molt curiosa.: aigua i alcohol. Abans, però, hem repassat què és la matèria, de què està formada. Hem visionat una presentació dels estats de l' aigua i de com actuen les molècules segons els diferents estats (http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/aigua/imatges/aigua2.swf )
A partir d'aquí hem parlat de les molècules de l'aigua comparades amb les de l'alcohol..

Passem a l' experiment.. -Què passa si barregem 150ml d' aigua amb 150ml d' alcohol?
Hipòtesis
  • L' alcohol quedarà a sota.
  • El líquid quedarà més espès.
  • Si sumem 150 +150 ens ha de donar 300. Aquesta seria la hipòtesi matemàtica.
Material
  • 2 provetes
  • aigua 
  • alcohol
  • vasos de precipitats
  • colorant alimentari.
Procediment
  1. Omplim amb un vas de precipitats una proveta fins a 150ml d' aigua.
  2. Hi posem una gota de colorant ( no interfereix en res) per tal de tenir millor visió del resultat.
  3. En una altra proveta fem el mateix amb l' alcohol.
  4. Tot seguit aboquem l' alcohol dins l' aigua.......
Resultat
Ens adonem que 150ml +150ml no fan 300ml!!! en fan 297. Potser ens hem equivocat ( això diuen....) Ho tornem a provar i el resultat es el mateix!!

-Què ha passat?
Hem vist que les molècules de l' aigua en estat líquid es mouen desordenadament deixant espais entre elles. A l' abocar l' alcohol, les molècules d' aquest ocupen l'espai buit per això el volum  no és matemàticament exacte!!!

14/11/14

Programa Setmana de la Ciència 2014

L' Alba i la Mar de 6è han estat les encarregades de dissenyar  el cartell del vestíbul. Bona feina noies!!




11/11/14

LA BRÚIXOLA I ELS PUNTS CARDINALS

El dia 7 d' octubre vam anar al pati i la Clara ens va donar un full amb preguntes sobre els punts cardinals i la brúixola. Ens van fer preguntes per ajudar-nos a situar els diferents punts cardinals.

Materials: 
  • Brúixola,
  • Llapis,                           Carpeta,
  • Fulls i Goma
Procediment:
  • Per grups, cadun tenia el full de pauta i una brúixola.
  • Vam anar per tot el pati buscant els punts que ens demanaven i situar-nos correctament.
  • Al final vam retrobar-nos tots i totes i ho vam posar en comú.


Mar M,Pol,Carla G. i Olga ( 4t)

8/11/14

Construïm una lupa casolana

Una lupa és un instrument òptic que facilita poder veure ampliats objectes petits. Però si volem veure detalls d' aquests objectes necessitarem instruments més potents com les lupes binoculars.
-Com funciona una lupa?
La lupa està formada per lents corvades cap a l' exterior (convexes). Aquesta lent desvia la llum incident i forma una imatge virtual ampliada.
http://www.anatomia.tripod.com/ojo.htm










Ho hem comprovat i n' hem construït una de ben senzilla amb material a l' abast de tothom.
Part del reportatge fotogràfic ha estat realitzat pel Ferran de 3r!!
Material:
  • Un tros de cartolina
  • Tisores, punxó o perforadora.
  • Cinta adhesiva transparent
  • Comptagotes o xeringa.
  • Aigua.
Procediment:
  1. Tallem un tros de cartolina, podem fer la forma que volguem.
  2. Perforem un costat, si volem fer el forat més gran ens ajudem amb les tisores.
  3. Tapem el forat amb la cinta adhesiva, procurant que quedi ben llisa.
  4. Tot seguit, amb el comptagotes hi aboquem una gota d' aigua que farà de lent.
Ja la tenim llesta i a punt per ser utilitzada. Procureu que la gota es mantingui, ah! i si voleu veure-ho més ampliat feu el forat més gran!

-Què passa si barregem llet amb red bull i coca cola??

Ho hem provat i ens hem quedat esgarrifats i esgarrifades!!! Hem de vigilar el què mengem.. una mica de tot i de tant en tant allò que més ens agrada, però sense abusar!!
Material:

  • Llet.
  • Red bull.
  • Coca cola.
  • Provetes.
  • Comptagotes.
Procediment i reaccions:
Llet i red bull
  1. Aboquem en una proveta llet i, tot seguit una mica de red bull.
  2. Tot seguit comença a observar-se petits canvis: la llet comença a tallar-se, apareixen grumolls i, poc a poc, es va formant una massa compacta.
  3. La reacció és força ràpida.
Coca cola amb llet
  1. En una altra proveta hi aboquem coca  cola i tot seguit una mica de llet amb el comptagotes.
  2. Igual que abans, observem petits canvis. 
  3. La reacció és més lenta però igual d' espectacular.
  4. Després de 5 dies es veu el resultat final.

Ossets de gominoles!

Els de primer seguim experimentant i descobrint coses noves amb material molt proper a nosaltres..
Aquesta vegada hem volgut saber què passa quan barregem els ossets de gominola amb aigua, aigua i vinagre i aigua amb sal.
Abans però, hem parlat de cadun dels elements: el vinagre és àcid, la sal pica, l'aigua és transparent.... I els ossets? en aquest punt ens hem allargat molt, ja que han sortit molts conceptes ( ja som  bons observadors i bones observadores!). De pas hem pogut introduir la funció dels nostres 5 sentits.
Podem saber com són els ossets..
Amb la vista:
  • el color, la forma, són translúcids ( deixen passar la llum però no hi podem veure a través d' ells), el tamany.
Amb les mans ( tacte):
  • s' estiren com una goma i tornen al seu lloc quan els deixem com un acordió ( elasticitat)
  • són enganxifosos
  • són humits.
  • s' enganxen, es poden girar..
Amb la boca ( gust):
  • tenen gustos de fruita
  • s'enganxen
  • són dolços i ens agraden.
  • perden el color amb la saliva..
  • es van fent petits,..
Amb el nas ( olfacte):
  • sentim diferents olors que les relacionem amb fruites...
A partir d' aquí fem les nostres hipòtesis:
  • Desapareixarà el color amb l' aigua.
  • Amb el vinagre potser es fan més petits i tindran gust de vinagre.
  • Amb la sal es tornaran blancs i salats.
Material:
  • ossets sense sucre ( dels que no estan rebossats).
  • 3 pots de vidre o vasos de precipitats.
  • aigua.
  • vinagre
  • sal
  • culleres per remanar.
Procediment:
  1. Col·loquem 2 o 3 ossets dins el pot amb aigua.
  2. Ídem amb aigua i vinagre.
  3. Ídem amb aigua i sal ( ho remenem bé).
  4. Es deixa uns 3 dies ( nosaltres ho hem deixat una setmana, per qüestions d' horari) i anem observant.


-Què passa? 
  • Amb l' aigua, els ossets s' han fet més grans. Han augmentat el volum. Hem pensat que l' aigua ha entrat dins d' ells.
  • Amb l' aigua i el vinagre han desaparegut, s' han desfet, potser és l' àcid com passa amb els aliments que arriben a l' estómac!.
  • Amb l' aigua i la sal, els ossets han reduït de tamany.



  

5/11/14

Informadors/es ambientals

Som l'Alba i la Mar de sisé i tenim molts càrrecs.Un d'ells és revisar l'electricitat a les classes,cada divendres passem per totes les classes amb una graella i hi posem un punt verd si tenen els llums adequats apagats o encesos, si els aparells electrónics que no es fan servir els tenen ben apagats,.... si estalvien i controlen en general..
Ara us donarem uns consells:

-Estalviar electricitat
-Regular l'ús de l'aigua
-Reciclar i reultilitzar

ESTALVIEM !i tindrem un planeta i una vida millor!!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...