26/10/15

III Fòrum de la XESC

Dijous 22 d'Octubre es va celebrar el III Fòrum XESC, aquest cop es tractava de conèixer què fem a l'hort de les escoles. Quatre alumnes de sisè i una mestra van representar la nostre escola.
 Els alumnes i els adults vem treballar separats pel matí. Vem explicar tot el que treballem tots el  alumnes de l'escola a l'hort. Vem escoltar a altres alumnes d'altres escoles. Algunes idees eren molt interesants: crear un jardí d'herbes aromàtiques, recollir l'aigua de la pluja per regar l'hort, que el menjador cuini les verdures de l'hort,...
Després d'esmorzar, haviem de fer una gimkana, però es va anular i vem fer un altre joc.
Per la tarda, vem fer un activitat conjunta mestres i alumnes, voliem agrair a la gent del Prat de Llobregat que ens haguessin acollit per fer el Fòrum. Els vem regalar un enciam  ben petitó plantat. El test era molt original: el vem fer amb la part d' abaix d'una ampolla d'aigua.

Joan Pau Pacheco i Laia Martos.



25/10/15

Novetat d' aquest curs: Andròmines!!

Aquest darrer pati científic ha estat ben especial: hem encetat una nova secció " desmuntar i muntar". No es pot ser una bona investigadora o investigador sense voler saber com són les coses per dintre.
L' aula de ciències serà dels pocs llocs on desmuntar, peça a peça , un ordinador, ràdio, cd,......estarà permès i potser amb el què descobrim podrem crear d' altres objectes!! 

Pràctica microscopi a 2n

Actualment 2n està treballant el tema de l' alimentació i el cos humà. L' un no es treballa sense l' altre.
Després d' entendre, amb l' experiència de l'ou amb vinagre (veure), com és de necessari prendre aliments amb calci pel creixement dels nostres ossos; vàrem parlar de la higiene bucal: com ens hem de rentar les dents, quantes vegades, i per què. Vàrem voler comprovar si, malgrat rentar-nos les dents sovint, els bacteris segueixen amb nosaltres, per això vàrem realitzar la pràctica següent, ho sentim no vam poder fer fotos..
      Bacteris del sarró dental
  1. Preparem un portaobjectes amb una gota d' aigua destil·lada.
  2. Amb un palet de cotó freguem l' interior de les dents.
  3. El freguem amb la gota d' aigua.
  4. Amb cura, assequem la dissolució i la fixem amb una mica de calor ( en el nostre cas amb el bec Bunsen).
  5.  La resta d' aigua que quedi la traiem. I ja la podem observar ficant-li una gota de blau d' etilè.
  6. El sarró dental conté una flora bucal molt variada. 

Seguim ampliant el Petit-Museu



La Lídia de 3r ens ha portat el crani d' un animal que no coneixem, hi ha qui diu que pot ser d' algun rosegador.

La Núria, també de 3r, ens ha portat l' ou d' una estruç!! Feia temps que l' esperàvem!!
Tenim més peces per ensenyar-vos. Ho farem en diferents fases!!

Pràctica: Extracció de l' ADN

Primera pràctica de ciències a 6è. Seguint el guió han hagut de realitzar l' extracció del propi ADN i intentar esbrinar com s' ha pogut fer amb material tan simple. Han hagut de pensar, abans, les propietats dels diferents components, especialment l' alcohol, i el sabó. Experiència relacionada amb el tema de la reproducció. 

 MATERIALS NECESSARIS:
-Vas de precipitats
-Tub d' assaig i gradetes
-Sabó
-Escuradents
-alcohol
-aigua
-Comptagotes 
-Aigua salada
 
PROCEDIMENT:
1-Posa dos dits d'aigua salada dins del tub d'assaig
2-Posa't l' escuradents a la boca,i frega sense fer-te mal.
3.-Glopeja l' aigua del tub i torna a aboca-la al tub d' assaig, fica-hi una gota de sabó i submergeix l' escuradents (ficar i treure sense remenar).
4.-Posa l' alcohol dins del got d'aigua, sense esquitxar.
Ara només falta esperar una mica, uns 5' o 10' i es podrà veure com l'ADN de la saliva puja cap a la capa d'alcohol en forma de filets blancs.

ADN de 6è - Kizoa Movie Maker

Per entendre milor el funcionament de l' ADN he trobat una aula virtual on es poden fer pràctiques. Endavant, doncs..
http://aula.adndna.net/mod/url/view.php?id=1064
 

 

12/10/15

Tornado Casolà!


 
Els fenòmens naturals segueixen sorprenent a tothom per ser fenòmens potents, perilloos i a la vegada increïbles. Per això, tot i utilitzar material ben senzill i a l' abast de totes les cases, el que hem provocat ha estat entusiasme i sorpresa a totes les edats. 


Material
  • Un pot de vidre ( si és alt millor) amb tapa.
  • Aigua.
  • Sabó rentavaixella.
  • Opcional colorant alimentari.
Procediment
Omplim el pot d' aigua, hi aboquem unes gotes de sabó i, si es vol, unes gotes de colorant sense barrejar.
Tapem el pot i el sacsegem de seguida poden veure un gran tornado!!!  
video




Tornado casolà! on PhotoPeach

-Quin pes pot aguantar un ou?


Sabem que un ou es trenca amb facilitat, que la closca és molt feble i que amb els ous podem cuinar molt. Però, ens hem qüestionat si l' ou es trenca igual sense rebre  cops...

Ho provem perquè, inicialment, tothom té clar que es trencarà (per això costa trobar voluntàries o voluntaris).
Comprovem, després d' uns quants intents que per molta força que fem l' ou no es trenca!!!!!
Seguim experimentant, aquesta vegada ens arrisquem i plantegem quant pes poden aguantar 4 ous? Ho provarem amb llibres i després amb un de nosaltres.



Necessitem: 
  • 4 gotets tipus txupitos.
  • 4 ous o més segons les proves que es vulguin fer.
  • Una safata compacte
Procediment i resultats:
Fem el muntatge: un ou a cada gotet. Col·loquem la safata al damunt amb molt de compte. Comencem col·locant llibres (recordant que els ous no han de rebre cops!!) de manera que el pes quedi ben repartit. N' hem col·locat 6 sense problemes, el setè se'ns ha escapat de les mans i....

Ens atrevim a fer-ho amb el pes d' un de nosaltres. Si ens falla ja no ens queden més ous!!! ciència efímera!





11/10/15

Ens activem!!!

Bon retorn, bon curs a tothom!!! 7Ciències torna a estar en actiu després d' uns mesos en repòs. Aclareixo, en repòs el bloc, però la nostra aula de ciències en cap moment ha deixat de ser activa!!! això vol dir que hi ha un munt d' experiències pendents de ser publicades  i que les aniré penjant poc a poc. De moment començarem amb les més recents d' aquest nou curs, però abans vull felicitar als premis nobels d' enguany: 

Nobel de Química
El suec Tomas Lindahl, l' estadounidense Paul Modrich i el turc Aziz Sancar reben el premi. Les investigacions premiades han ajudat a millorar el tractament d'alguns càncers. 
Nobel de Física 
Ha estat concedit a dos investigadors que han demostrat que les partícules de neutrins tenen massa(durant molt temps es pensava que no en teníen) El japonés Takaaki Kajita i el canadenc Arthur B. McDonald comparteixen el premi.

Nobel de Medicina
L'irlandés William C. Campbell i el japonés Satoshi Omura han gunayat el Nobel de Medicina 2015 pel seu treball davant les infeccions causades per paràsits. La xinesa Youyou Tu comparteix el guardó pel seu descubriment d' una nova teràpia contra la malària.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...