28/2/13

EL TACTE I EL GUST

Tacte i gust a 4t on PhotoPeach
Tacte: en notar la diferent temperatura de l'aigua.

Material: 3 gots de plastic i aigua en diferents temperatures.

-Què hem fet???: posar dos dits a dintre de dos gots un amb aigua calenta i l'altre en aigua freda.
Després els treiem a la vegada i els posem en aigua tebia i aixi és com notem el canvi de temperatura.
Gust: en quin lloc de la llengua notem els gustos (dolç,salat,amarg i acid).

Material: una llimona,sal,sucre i cacao (café).

-Què hem fet???: provar diferents gustos i investigar en quins llocs de la llengua els notem.


Abril Eseberri.g. i Ares Barcelo.i.n   
alumnes de 4rt             



23/2/13

Experiment a la cuina

Seguim amb les entregues dels experiments de la setmana de la ciència realitzats pels de 5è ( sento l' enderreriment). En aquest cas el primer vídeo ens expliquen  la reacció química entre la llet i un element àcid.; i en el segon com pintar amb llet.

21/2/13

Ludión o el diable de Descartes

http://es.wikipedia.org/wiki/Diablillo_de_Descartes
La Mar de segon ens ha portat un experiment que ha fet a casa amb el seu pare. Es tracta del Ludión que es basa en la modificació de la flotabilitat d' un objecte sense tocar-lo, simplement alterant la pressió de l' entorn líquid. Ells ho han fet amb 4 globus petits units amb una anella petita que feia de contrapes. Tot dins d' una ampolla de plàstic plena d' aigua i ben tapada.

Hem aprofitat aquesta iniciativa per a fer-la al nostre pati cientific
Material
  • Una ampolla de plàstic   
  • Aigua
  • Un globus
  • Alguna cosa de pes ( nosaltres hem fet servir una rosca)
 Procediment 
  1. Omplim l' ampolla d' aigua fins dalt.
  2. Posem la rosca dins el globus però sense taponar-lo, s' ha de permetre l' entrada i sortida de l' aire.
  3. El globus amb la rosca a l' interior  el dipositem dins l' aigua de l' ampolla. Ha de quedar en equilibri.
  4. Es tapa l' ampolla.
Com funciona?
Al pressionar qualsevol punt de l' ampolla, el ludión 
( globus)  comença a submergir-se a l' omplir-se el globus d' aigua; al deixar de pressionar torna a haver el mateix volum d' aire i el ludión puja a la superfície. 
Es el sistema molt bàsic del funcionament d' un subamarí.

 De les 25 parelles que ho han provat només 2 ho han aconseguit, donat que les rosques eren de diferents tamanys i pes. Hem acordat que la setmana vinent ho tornarem a intentar amb més materials.


Aquest experiment és força senzill i amb ell es treballen dos principis importants : el d' Arquímedes i el de Pascal 
Aquí us deixo altres opcions per a realitzar el "diablet" per si ho voleu provar a casa.

16/2/13

Inscrits a edublogs 2013

Hem inscrit per segona vegada el bloc de ciències a la VII edició del PREMI ESPIRAL EDUBLOGS 2013
Estem molt engrescats , ja que és un bloc en el que hi posem moltes ganes i esforç. Enguany l' alumnat de tercer a sisè també són protagonistes directes, ja que formen part dels reporters i reporteres científiques de l' escola. El fet de participar ja és prou important donat que és una manera de donar a conèixer la nostra feina i conèixer la feina de molts altres centres.

Si cliqueu la imatge accediu a la pàg on estem inscrits
És un certamen internacional, hi participen blocs educatius d'Andorra. Espanya, Uruguay, passant per Xile, Estats Units, Mèxic, Perú, Portugal, Puerto Rico, República Dominicana, Venezuela,...

15/2/13

Dissolucions amb lacasitos

El pati científic d' aquesta setmana segueix la mateixa dinàmica que l' anterior: continuem amb dolçaines!! Aquesta vegada volíem saber què passa si col·loquem lacasitos dins aigua. Sabem de què estan fets aquests dolços: de sucre, colorants i xocolata. A partir d' aquí formulem hipòtesis:
  • Es desfarà tot
  • L' aigua quedarà bruta perquè els colors es desfaran.
  • Es desfarà la xoxolata i la part de fora no perquè és més rígid.
Preparem el material:
  • Càpsules de petri  o qualsevol tapa o platet petit.
  •  Aigua
  • Lacasitos o qualsevol dolç que tingui coberta de colorant.
Procediment: 
  1.  Repartim les càpsules de petri per grupets i hi aboquem aigua.
  2. Provem, primer, col·locant un lacasitos al mig i observem sense tocar.
  3. Ara ho provem posant-hi 4 lacasitos de diferent color i separats. Observem sense tocar.
Resultat:
  • Amb un sol lacasitos veiem que el color es va dissolent al voltant del caramel.  
  • Amb els 4 lacasitos veiem que inicialment passa el mateix, però en un punt els colors no es barregen deixant les franges molt marcades. Un grup s' adona que les lletres se separen del caramel!!!
Per què?  
El fet que no s' hagi barrejat és degut a la dissolució amb el sucre i la densitat que es crea al voltant de cada caramel. Al ser de la mateixa densitat els colors no avancen i, per tant no es barregen. 

Al final de l' experiència tots els participants varen poder menjar els dolços sobrers. Una bona recompensa per un bon treball!!

 

Espinacs amb alcohol

Material

  • Alcohol,
  • colador,
  • morter mà de morter
  • espinacs,
  • got transparent ( vas de precipitats)
  • paper absorbent

Procès
  1. Agafem el morter i posem espinacs.
  2. Després afegim alcohol i amb la mà de morter ho piquem tot.
  3. Culem amb el colador els espinacs.
  4. Suquem el paper absorben dins del got trasparent.
  5. Es veuen els diferens tons verdosos degut a la clorofil·la.
 Yaiza H .R., Leire G, Marina A. Sara A., August F., Marc B  3r


14/2/13

Petjades a l' hort


El Ramon s' ha trobat unes petjades a l' hort així com uns caus que sospitosament semblen de conills.
  Mirarem d' esbrinar si relament són de conlls i trobar-hi alguna solució!!



Aquest dimecres hem pogut celebrar l' acte inaugural de la placa d' escola verda: alumnat, famílies ( les que han pogut) professorat i ajuntament ens hem aplegat al pati per a recordar-nos el reconeixement de la nostra feina i  a la vegada reforçar-nosen el treball diari sense oblidar que cal seguir endavant sense defallir ni oblidar que l' esfor´de tots i totes farà que el nostre petit món sigui una mica millor!!

L' acte va consistir en parlaments per part de la direcció del centre i de l' ajuntament;l' alumnat de primària de tots els cursos varen llegir el decàleg de bones pràctiques que vàrem confegir el curs passat entre tots i totes. Finalment 2 representants de cada classe des de P-3 a 6è varen acompanyar el Xavi a penjar la placa a l' entrada de l' escola.

L' AMPA ens va obsequiar amb dos arbres ( un palosanto i una olivera) com a símbol d' un treball iniciat però amb una continuïtat i constància que ens ha d' ajudar a créixer igual que els arbres- Moltes gràcies a tots i totes.
 
 

8/2/13

Fem piruletes de sucre

imatge de google
Aquesta setmana ha estat ben especial: ens ha visitat el Rei Carnestoltes i amb les seves ordres ens ha fet anar com ha volgut, això sí d' allò més divertits. El pati científic del dijous ha seguit la mateixa tònica: ciència ben dolça i acolorida!!!!
Material:
  • Sucre
  • Aigua
  • Cassó
  • Colorants alimentaris
  • Broquetes
  • Essència de llimona o maduixa; o bé pell ratllada de llimona o taronja.
Procediment:
  1.  Escalfem aigua i hi aboquem el sucre ( les mides aprox. 2 cullerades de sucre per una d' aigua).
  2. Mentre s' escalfa preparem les taules amb film i les broquetes al damunt.
  3. Un cop dissolt el sucre, amb culleretes anem abocant-lo, poc a poc, damunt la broqueta i cuidant la forma que volguem que tingui la nostra piruleta. 
  4. Al damunt hi afegim gotes de colorant de forma lliure.
  5. Deixem que es refredin. Cal que una vegada solidificades se'ls doni la volta per tal d' acabar de solidificar l' altra banda.
Així ens han quedat a nosaltres.  


Coets improvitzats

En el nostre pati de la setmana passada vàrem posar en pràctica la imaginació. Sabíem que la reacció del bicarbonat amb el vinagre era molt visual i que en ella es forma un gas
 

Però, què passaria si aquest gas el tanquem a pressió, molts deien que explotaria , d' altres que no passaria res.  

 
Ho provem amb :
  • un potet amb tapa
  • bicarbonat
  • vinagre
  • cullereta 


 Amb el primer potet ens ha sortit perfecte, se'ns ha enlairat força. Així que ens hem animat i hem proposat fer una cursa de coets.



 
Vàrem provar amb 5 potetes a l' hora. Amb  els nervis i l' entusiasme que teníem no tapàvem bé els pots i l' efecte no ha estat l' esperat. En un altre ocasió ho tornarem a intentar!!






Les fotos les ha fet la Júlia Puyo, estudiant en pràctiques que ens ha ajudat molt en els nostres patis,

5/2/13

Observació d'un vegetal amb del microscopi

L'objectiu que teniem era veure les cèl·lules d'una ceba Material 
  • miroscopi,
  • comptagotes,
  • aigua,
  • pinces ,
  • cúter,
  • paper 
  • portaobjectes,cobreobjectes,
  • colorant,
  • una ceba.
Procediment

Primer pas: treure el tel d'una ceba amb les pinces.

Segon pas: posar-lo en el portaobjectes i posar-li colorant.

Tercer pas: posar-li damunt el cobreobjectes.

Quart pas: posar-ho al microscopi i observar.

És molt interessant observar la diferència entre el microscopi i la lupa binocular.
Veureu las cèl·lules de la ceba amb més detall amb el miscroscopi.





Daniel Garcia , Manel Albalá , Joel Arjona i Toni Torres de 5è

2/2/13

Camins de Fauna: mòbils i natura

En aquesta entrada em ve molt de gust recomanar una web molt especial: camins de fauna. L' he conegut a partir d' una reunió del seminari d' escoles verdes. El ponent d' aquest dia era el Josep Lascurain, una eminència de la geografia i la natura. En Josep ha engegat un projecte innovador i interactiu en el que  tots i totes hi podem col·laborar i participar, només ens cal tenir a mans un smartphone i ser prou observadors/es. La definició del projecte que fa ell mateix: "...no es tracta d’un projecte exclusivament conservacionista: és també un projecte que apropa les escoles i la societat en general, no sols al món de la natura, sinó també al coneixement de les tecnologies de geoposicionament, les potencialitats lligades als smartphones i les diferents plataformes de les xarxes socials". Un ús útil i didàctic dels mòbils.
Els objectius són: 
  1. Protegir la fauna en el seu camí a través de la xarxa viària i ferroviària
  2. Reduir el risc d’accident per als conductors
  3. Millorar l’eficiència de les intervencions orientades a potenciar la connectivitat ecològica.
Per a participar-hi només us cal fer una foto si us trobeu un animal mort per col·lisió o un rastre de faunai enviar-la a la web amb les dades del lloc; d' aquesta manera es pot aconseguir tenir tot un registre important de la vida de la nostra fauna i detectar aquells punts perillosos a nivell de conducció. Per a tenir més informació i saber els passos a seguir cliqueu la imatge. 

Nova recomanació

Clicant a la imatge entrareu en un bloc on amb exemples molt clars i senzills us expliquen els moviments que es produeixen a la Terra: continents, plaques tectòniques,..
Aquest blog és en anglès però amb les imatges s' entèn perfectament i sinó, també podeu usar el traductor. 

1/2/13

Germinació de la llavor


Material: 
  • Llavor ( pot ser de mongeta, llentia,...)
  • cotò,
  • aigua,
  • recipient 
  • etiqueta.

Procediment:
-Què hem fet?
colocar la llavor al cotò sucat amb aigua dins el recipient.

OBSERVACIONS
Observació 1
recipient a l'exterior.

Observació 2
recipient a les fosques.



Observació 3
recipient a l'aula.

Resultats:
Observació1
La llavor no ha germinat.Per la temperatura.


Observació2
Si germina,  la planta és feble (color groguenc)


Observació3
Si té aigua suficient,bona temperatura i llum adequada la llavor germina.


REGISTRE D'OBSERVACIÓ I RECOLLIDA DE DADES

Observació 1
practicament a diari 

Observació 2
practicament a diari 

Observació 3
31/1/2013

ARIADNA I JUDITH 4T.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...